Piractwo Komputerowe

Próba systematyzacji "e -wykroczeń"

Plagiat (fr. plagiatus ‘skradziony’ od łc. plagium ‘sieć; sidła’)  to skopiowanie cudzego dzieła, utworu, pomysłu, odkrycia itp. i przedstawienie go pod własnym nazwiskiem; kradzież czyichś praw autorskich do danego dzieła bądź wierne zapożyczenie z tekstu cudzego autorstwa i wykorzystanie go jako własnego.


Piractwo komputerowe to działalność polegająca na łamaniu prawa autorskiego poprzez nielegalne kopiowanie i posługiwanie się własnością intelektualną bez zgody autora lub producenta utworu i bez uiszczenia odpowiednich opłat.

Proceder ten dotyczy także niezgodnego z prawem kopiowania i używania plików multimedialnych - filmów i muzyki. Nowe możliwości techniczne umożliwiające świetną kompresję dźwięku i obrazu, rozwój Internetu oraz pojawienie się wielu programów głównie typu „peer to peer” spowodowało niezwykły rozrost piractwa w tym zakresie.


Piractwo komputerowe przyjmuje najróżniejsze formy. Może polegać na instalowaniu w sieci lub na komputerze nie licencjonowanej kopii programu, instalowaniu danego programu na większej liczbie komputerów niż przewiduje to licencja na program, kopiowanie programu z nośnika na nośnik, z Internetu i wiele innych.


Kradzież danych, haseł, numerów kont, etc:
Łupem padają numery kart kredytowych, konta e-mail, konta do systemów płatności czy aukcji internetowych, konta bankowe, konta do stron z pokerem online, na których grający przechowuje czasami bardzo duże środki pieniężne, czy konta do gier internetowych.
Coraz częściej też ataki kierowane są bezpośrednio na konkretną firmę czy organizację.